tisdag 12 april 2016

Otillräcklig

Jag räcker inte till just nu! Så är det bara.
Har en elev som har det väldigt jobbigt, det känns som att han är på väg att ge upp skolan. Han har många odds emot sig, och har man börjat halka efter, så är det inte lätt att komma igen.  Det är inte lätt att "passa in" i alla system och alla ramar.  Läroplanens alla förmågor och alla betygskriterier.
Ibland känns det som att skolan bara godkänner "supermänniskor". Det finns inte plats för "medelmåttor" längre.
Jag jagar, letar, ringer, söker upp. Jag bannar, stryker medhårs. Jag försöker hjälpa, peppa.
Jag vänder ut och in på mig.
Men jag räcker inte till.
Och jag oroar mig för hur det ska gå. För jag tycker det är så bedrövligt att det inte finns plats för alla typer av människor i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar