tisdag 12 januari 2016

Det Är Vackrast När Det Skymmer



Pär Lagerqvists rader kom till mig när jag tog eftermiddagspromenaden med vovven. Klockan var 15.30 och det började så smått skymma. Ljuset på himlen, där solen gick ner, var helt fantastiskt. Isblå botten med aprikos-gyllene toner och framför små lätta gråvita dim- och molnslöjor.
Nu vet jag att den där dikten egentligen handlar om en person som är nära döden och ser på sitt liv, symboliken är ganska tydlig. Det gör det hela lite vemodigt, men ack så vackert. Tycker att Bo Sundströms tolkning är fin!

Hade slutat lite tidigare idag, eftersom elevens val-lektionerna kommer igång först nästa vecka, men snart, snart är det nog inte helt mörkt när lektionerna slutar klockan 16, jag tycker faktiskt att det märks redan nu, att dagarna är aningen längre än före jul!

Långa, sega dygn tycker yngsta dottern och hennes pojkvän att det är. Dom räknar ner inför Thailands-resan nu på torsdag. Den andra dottern med pojkvän tycker förmodligen att dygnen går alldeles för snabbt. Dom befinner sig nämligen i Thailand sedan knappt två veckor, och deras resa tar slut nu på fredag. Det är meningen att systrarna ska hinna ses för en middag !


Jag tillverkade en liten avskedsgåva, i form av en adresslapp till resväskan idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar