lördag 3 augusti 2013

Cavtat

Så heter den lilla ort som jag för närvarande befinner mig i. Jag sitter på mitt hotellrum med en kopp starkt kaffe och försöker få huvudet att klarna. Har sovit middag en dryg timme och jag var alldeles vimmelkantig när jag vaknade. Först visste jag knappt  var jag befann mig.

Det blev inte mycket sömn i natt. Maken släppte av mig på Arlanda vid halvfem i morse. Själv fortsatte han då direkt mot Söderarms skärgård, redo för en kajakhelg! Men jag klev alltså på planet mot Dubrovnik och landade två och en halv timme senare. På flygplatsen ringde jag pensionatet där jag bokat rum, och blev upphämtad tio minuter senare. Eftersom jag kom så tidigt var inte mitt rum klart, jag ställde ifrån mig packningen och begav mig ner i byn för att äta frukost.
Hittade ett litet fik alldeles vid hamnen och beställde deras "healthy breakfast". Den bestod av; färskpressad apelsinjuice, musli (med chokladbitar i), sötad persikoyoghurt, vitt bröd med färskost, en kopp cafe au lait och rårivna morötter med riven ingefära!! Lustig kombination-men det smakade gott och jag satt kvar länge och tittade på folklivet och läste.


Jag promenerade längs strandpromenaden, besökte kyrkan och turistinformationen innan jag återvände till hotellet där mitt rum nu var städat.
Lite besviken då jag inte fick utsikt mot havet och ingen balkong. Det var bara bilder på sådana rum på hemsidan när jag beställde!! Men den vänliga ägarinnan sa; "du kommer att sova så gott här är bara fåglar och cikador som låter"!
När jag packat upp gick jag en promenad till en närbelägen supermarket för att handla lite proviant. I charkdisken beställde jag en baguette som damen bakom disken gjorde medan jag väntade, jag fick peka ut vilka pålägg jag ville ha.
Med den, en kall öl, bok och stickning satte jag mig i skuggan på den lilla terrassen en halvtrappa nedanför mitt rum och slappade ett par timmar.
Och sedan sov jag alltså middag. NU har kaffet verkat och jag känner mig pigg och utvilad. Om ungefär tre timmar får jag sällskap, då landar planet från Trondheim med mina kära vänner och vi ska börja vår semestervecka med att gå ut och äta middag tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar