fredag 28 juni 2013

Nostalgifärden!

Så är vi tillbaka i Uppsala igen efter vår lilla resa till Södermanland och moster Inga i Sannerby. Min moster fyller 87 år i oktober hon bor ensam i ett stort hus, i huset på samma gård bor min kusin Åke. Han arbetar med farmaretjänst och åker runt och bygger silos och annat, på gårdar runt om i olika grann-landskap.
Vid lunchtid i onsdags anlände äldsta dottern och jag och vi drack kaffe tillsammans innan vi tog en liten "nostaligtripp"! Min moster tycker om att åka runt i bil och titta på gamla gårdar och trakter. Jag minns att mamma och pappa ofta tog med mormor och morfar på liknande bilturer under 60-talet. Nu åkte min moster, min dotter och jag! Vi for mot Nyköping, svängde ner mot Husby Gård, Ösbytorp och Löten. 
Löten var en gård där min morfar gick och hjälpte till med allt möjligt. Här bodde Alice och Arthur, barnlösa, men med höns och hästar. Vänliga människor. Jag älskade deras hus och drömde om att flytta dit! Jag var helt seriöst inne på att bli en s k "gröna-vågare" på 70-talet!!
Vi svängde ner på gårdsplanen i tron om att vägen fortsatte förbi gården ner mot sjön. Det gjorde den inte! En man kom emot oss och jag gick ur bilen och förklarade att jag var på "nostalgitripp" med min moster och att jag en gång i tiden inget hellre velat än att flytta in i deras vackra hus! Han var oerhört vänlig och bad oss stiga in och titta runt. Han berättade om deras liv med huset sedan köpet 1992 och vi fick gå runt inne i huset och i stallet och till hönshuset. I det vackra köket höll hans fru på med att klippa till medeltida kläder till barnbarnen som skulle besöka premiären på sommarens föreställning av "Nyköpings gästabud"! Det var en trevlig och minnesvärd bekantskap.
Vi fortsatte vår "nostalgitripp" till Skälby skola
Här gick både mamma och moster i folkskolan. Fröken Törlind hade småklasserna och Fröken Karlsson hade klasserna upp till årskurs 7. Därefter  slutade skolan för mamma och moster. Sex kilometers skolväg i en riktning hade dom att gå. Jag ser "Bullerbybarnen" framför mig.

Min moster börjar bli ganska glömsk. Hon hör lite dåligt och är så väldigt trött och orkeslös, men när vi åker runt där på småvägarna i det vackra Årdala socken i Södermanland då berättar hon.
Gårdarnas namn kan hon utan och innan och vilka som bodde där;
I Herrgölet där bodde snygg Bengt, men honom hade man ingen chans på. I Buttorp bodde Helge som var auktionsutropare, i Dalstorp var det en dansloge, men man aktade sig för HamboNisse, han var alldeles för lång att dansa med. I Korshäll bodde sömmerskan Linnea Nilson. Och gårdarnas namn; Hotahita, Stavåsen, Hummertorp, Månad, Runhäll.
En annan tid, ett annat Sverige, men ändå inte så länge sedan!
Efter vår rundtur med bil tog dottern och jag en kvällspromenad ner till sjön Uren, där vi hjälptes åt att lägga i och skura ur roddbåten. Sedan rodde vi ut till Saxholmen och tog ett skönt kvällsdopp!

Nästa dag ägnades åt trädgårdsrensning och gårdskrattning!
På eftermiddagen skulle moster Inga på sommarfest med pensionärerna i Flen och då bilade dottern och jag till Warbro kvarn där vi handlade av deras fantastiska produkter och tog en mysig fika vid den vackra kvarnen!
Även denna kväll rodde vi ut med båten för kvällsdoppet!

 I morse, efter frukost, tog vi en promenad till det lilla badet "Hummertorp" nära Stäringe slott och sedan blev det kaffe i trädgården. Innan vi bilade till Uppsala, plockade jag fläderblommor som jag nu har gjort iordning till saft, att sila på måndag!
Tack för detta besök, mitt älskade smultronställe; Sannerby!!
Maken arbetade sista dagen idag! Vi firade in hans semester ikväll med cava, quesedillas och grillat!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar