tisdag 18 juni 2013

Oändlighet

Just nu i detta precisa ögonblick när jag druckit upp mitt kvällste, sitter kvar ensam vid köksbordet och blickar ut över trädgården i sommarkvällsljuset känns den lediga tillvaron framför mig oändlig!
Jag vet att det kommer att kännas annorlunda i morgon bitti när jag vaknar, då kommer jag att räkna veckorna och känna en lätt ångest över hur snabbt sommaren kommer att passera.
Men precis just nu känns det fantastiskt, underbart, härligt och just oändligt!

Roade mig att googla på ordet "oändlighet" och det kom en massa träffar.  Inom matematiken, inom fysiken och filosofin, i beskrivningar över universum och på wikipedia väldigt abstrakt och för mig obegripligt beskrivet, eller kanske framförallt ointressant beskrivet.
Däremot hittade jag två dikter, den första av Nils Ferlin och den andra av Karin Boye, där ordet förekommer. Här är det för mig mycket mer begripligt och framförallt intressant och vackert!

Anledningen till dessa mina funderingar är förstås att jag idag lämnade skolan för att få vara sommarledig i sju veckor! 
Här är Ferlin;

STÖRRE OCH MINDRE

Vi upptäckte mer och mer
och jorden blev större och större.
Upptäckte ändå mer
och jorden blev bara en prick,
en liten leksaksballong 
i oändligheten.

Och här är Boye;

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar