tisdag 9 oktober 2012

Slöjdbiennal

"Om jag tänkte som fan, kanske tänkte hela dan på mitt liv och fann en slags mening som var sann, ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej, att då gäller denna sanning bara mig." Med ett av Tage Danielssons citat inleddes årets slöjdbiennal i måndags förmiddag. Temat var "Tillsammans lyfter vi slöjden - i samhället, i skolan , i tiden" Det var första gången jag deltog, tidigare rektor har tyckt att det varit för dyrt, men vår nya rektor lät både mig och en trä- och metallslöjdskollega åka. Förväntningarna var ganska höga, jag har hört mycket gott om tidigare års biennaler. Förut har den legat i slutet av sommarlovet, men nu hade man alltså valt att lägga den under terminstid. Vikarier var insatta på våra lektioner. 400 slöjdlärare från hela landet deltog, tydligen har biennalen tidigare om åren varit mycket större. Kanske bidrog det till att jag var lite besviken på innehållet. Föreläsningar och seminarier var mycket teoretiska, flera riktigt tråkiga, där man berättade om avhandlingar som jag rentav undrade varför man skrivit..... Det forskas på många områden, mer eller mindre intressanta-men ibland undrar jag varför man måste teoretisera så mycket, är det inte tillräckligt fint med det rent praktiska hantverket?? Det fanns inte heller så väldigt många workshops att gå på och mässdeltagarna var få. Men det var ändå väldigt intressant att delta, och jag är tacksam och glad över att jag fick åka. Flera guldkorn har jag samlat på hög (och på foto och i anteckningar). T ex föreläsningen om bedömning med Kajsa Borg och workshopen med Lena Blommegård. Dessutom njöt jag mycket av hotellfrukosten i morse!! Bara en sån sak!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar