måndag 22 oktober 2012

Bastukväll

Arja Saijonmaa badar bastu så ofta hon hinner. I sin bok ”Sauna” beskriver hon bastubadandet som en livsstil. För henne handlar bastubadandet, eller saunan, som hon hellre kallar det, om en livsviktighet. Hon tycker att bastun håller henne ung, vacker och frisk eftersom den ger både kroppen och själen en utrensning. – Efteråt känner jag mig förnyad, pånyttfödd och totalt upprymd. Saunan ger en total reningsupplevelse, säger hon. En riktig sauna är mer än ett ställe att svettas ren i. Den är också en tyst tillflyktsort undan omvärldens alla ljud och sinnesimpulser. På så sätt har bastun också en viktig avstressande funktion. Jag är nästan benägen att hålla med henne, Arja. "Jag vill tacka livet", trallalla..... Kommer just ut från bastun. Innan var jag trött och frusen efter en lång jobbdag, föreläsning på det och så snabbt ta en tallrik soppa innan gympapasset. MÖÖÖÖÖRKT var det ute, och det kändes lite småmotigt. Så kom jag hem och dottern ropade, -Bastun är på, jag har just bastat! Och nu en dryg halvtimme senare känner jag mig nästan som Arja säjer, pånyttfödd. Teet är på dragning och jag ska njuta en kopp innan sängdags!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar