måndag 29 oktober 2012

Härlig höstlovsstart!

I lördags förmiddag bilade maken, döttrarna och jag till Stockholm. Äldsta dottern övningskörde! Vi flanerade på östermalm, sturegallerian och vidare in mot city. Det var soligt med hög, klar och kall luft. Lunch intog vi på Tidemans café, på Sibyllegatan där dom serverade rykande varma och goda soppor med ostgratinerat bröd och sallad till. Klockan tre startade vår musikal "Dirty dancing". Full fart med musik och dans i tre timmar. Själv gillade jag andra akten bäst!
Vi checkade in på Af Chapman, vandrarhemmet vid Skeppsholmskajen. Jag har alltid velat övernatta i den vackra båten. Vi fick en fin, stor fyrbäddshytt där vi duschade och slappade en stund innan vi promenerade bort mot Östermalm igen och den italienska restaurangen "Stolen". Vi åt en härlig tre-rätters måltid. Charkuterier och oliver, skaldjursrisotto och ost och kex. Skönt att promenera en stund innan vi kröp till sängs i kojerna på båten! Klockan skulle vi också ställa tillbaka!
Att sedan få vakna upp till den vyn över ett spegelblankt vatten och ett Stockholm i strålande sol, morgonen efter, det var verkligen underbart!! Vi tog oss till ett riktigt mysigt ställe för att äta frukost. Café Saturnus på Eriksbergsgatan 6-kolla deras hemsida, och gå dit om ni har möjlighet. Litet, trångt och gemytligt. Och vilka bullar och vilket kaffe!!
Efter detta intag var vi redo att shoppa. Flickorna skulle ha nya vinterkläder, och vi lyckades hitta både skor och jacka. Så var det dags för maken att bege sig hem till Uppsala, för att se Sirius sista match för säsongen. Först skjutsade han ut oss damer till Hasseludden, eftersom vi skulle tillbringa ett dygn på Yasuragi spa!
För mig är det fjärde gången jag är här. Jag är nu väldigt svag för spa-vistelser, och Yasuragi är väldigt speciellt och lätt att nå från Uppsala. Vi gick på badinstrukton, klangresa och yoga, och så tillbringade vi flera timmar i badet. Simbassängen och källorna ute och inne. Vi bastade och tvagade oss, och vi låg och slappade i vilstolarna och drack te och åt frukt i loungen. Klockan åtta serverades vi fyrarätters japansk mat. Det som är så skönt och avslappat här, är att man hela tiden får svassa runt i sina yukkata-rockar. I natt sov vi som små prinsessor i vårt stora, vackra rum med utsikt över vattnet där ut- och infarten för de stora finlandsfärjorna går. Jag steg upp halvsju och gjorde om den sköna tvagningsritualen och simmade innan jag gick och väckte flickorna så vi kunde tillbringa lång tid vid den härliga frukostbuffén. Vid elva-tiden checkade vi ut och tog buss tillbaks till t-centralen. Så blev det lite shopping även idag. Flickorna köpte kläder och jag fick tag på fina te-koppar. Höjdpunkten idag blev när vi vid 14-tiden mötte upp min söta systerdotter och hennes 10 veckor gamla tvillingar på Gallerian. Vi åt en sen lunch tillsammans och fick glädjen att hålla i och gulla med de helt ljuvliga bebisarna Max och Astrid!
Tänk att ha två småttingar att ta hand om samtidigt! Själv tyckte jag det var fullt upp med EN, den första tiden! Vi skildes åt efter ett par timmar och då var vi nöjda att ta tåget tillbaka till Uppsala igen. Vi packade upp och gick på ett gympapass och så avslutade vi kvällen med varsin räkmacka och invigde samtidigt de nya tekopparna. Dom var goda att dricka ur. Och det lyxigaste av allt är att vi kunde fika halvelva på kvällen, eftersom vi alla är lediga imorgon. Jösses så bra vi har haft det/har det!!!