onsdag 17 oktober 2012

Grannlåt!

För 8-9 år sedan kom jag för första gången i kontakt med det ordet. Synonymer är ; bjäfs, flärd, prål, krimskrams, lullull, nipper, krusidull. Jag gick en veckolång fortbildning för textillärare på Sätergläntan, hemslöjdens kursgård i Dalarna. Där hade Anna Wengdin från Sala en kurs med applikation och broderi i ylletyger med oss. Hon var otroligt inspirerande och det var en jätterolig kurs, där fantasin verkligen kunde flöda fritt!
Jag gjorde upp ett litet arbetsmaterial för att inspirera elever, och sedan ca 4-5 år så kör vi det som obligatoriskt arbete för årskurs 9. På bilden några exempel från årets elever. De flesta elever tycker det är väldigt rofyllt att sitta och brodera för hand, man kan prata och lyssna på musik samtidigt, det ger en stunds lugn under en annars stressig skoldag. Anna Wengdin, som inspirerade mig, har nyligen gett ut en bok som jag är väldigt sugen på att införskaffa. Jag önskar bara att jag hade mer tid till att få hålla på med detta själv!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar