måndag 21 augusti 2023

Skaparlust

 Läsåret 23-24 har kört igång, nu möts vi återigen av cyklande barn med ryggsäckar på väg till skolan, när vi tar oss hem från gymmet vid 8-tiden på morgonen. Jag känner en stor frihetskänsla i att inte vara delaktig i den världen längre utan fri att leva dagen som jag vill.  Däremot så väcks "planerings- och skapar-lusten" i mig. Att hitta rutiner och lista saker som jag vill hinna med att göra, hinna med att upptäcka och att lära mig. Maken är redan igång och han har anmält sig till 7 (!!) olika kurser på senior-universitetet. Själv har jag så mycket att utforska på egen hand, så jag känner inte att jag behöver någon kurs eller utbildning i nuläget. Visserligen kan det vara bra med input och inspiration, men jag känner det som att mitt huvud är fullt av inspiration, och jag behöver bara ta mig tiden att fokusera och planera. 

Och inspiration kan man få på så många andra sätt. T ex har jag startat ett litet broderi som jag inte vet vart det ska leda. I en grupp på facebook Mysteriebroderi och Broderiutmaningar. Man har fått veta vilket material man behöver och storlek på tygbitarna. Varje fredag nio veckor framöver kommer man att få två ord att tolka samt en bokstav att brodera. I fredags var starten. Mitt första blev så här;


Ord; sensommar-rött


                                                                       Ord; natthimmel. 

Och så har jag haft så roligt med lapptäcks-sömnad. Ett tyg med ekorrar som jag blev så förtjust i och köpte på syfestivalen i februari och kompletterande tyger köpte jag på hemväg från vår hjortronplockar-resa. En oerhört välsorterad tygaffär i Gnarp. Broderier av ekorrar är utförda på ett gammalt bröllopslakan från min mormor. Så här blev det;



På höstens "göra-lista" står;
Handduksväv och brodera monogram på färdigfållade handdukar
Sätta upp väv till trasmattor
Sticka sockor
Sticka fingervantar
Sticka pullover från en engelsk beskrivning
Komma igång med klädsömnad
Sy och brodera nyckelringar
Utveckla lapptäcks-tekniker

...och den är inte färdigskriven ännu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar