onsdag 23 augusti 2023

Innan jag dör vill jag förstå varför jag ödslade så mycket tid


 Försökte locka med mig mina gamla kollegor till 7 Flaskor i kväll, men dom var upptagna med föräldar-möte. Stackarna, det var inga favoritkvällar minns jag! 

Hade lite "lill-lördag-feeling" så efter dammsugning, innan matlagningen skulle tas vid, så blandade jag till varsin Gin-sour med fläder. Eftermiddagssolen sken så där förföriskt varm och det var väldigt skönt att sitta i lounge-möblerna, småprata och sippa på den syrligt goda drinken. Vi konstaterade att dagarna går snabbt, även sedan man slutat arbeta. Maken hade ägnat eftermiddagen åt att läsa på om det "tysk-romerska riket", som han ville få reda på hur det uppstod. Själv hade jag varit på biblioteket och lånat på mig böcker. Sommarens läsning är slut och jag behövde fylla på. Jag hade varit ute på hundpromenad och dammsugit. Det är så oerhört lyxigt att rå sin tid så fritt! 

Sen blev jag varse om livets ändlighet, när jag fick det gräsliga meddelandet från en kollega om en elev, 14 år gammal, som plötsligt fått hjärtstopp och tvärdött. Så grymt och orättvist!! Det gick inte riktigt att ta in vidden av det fruktansvärda, och jag blev riktigt nedstämd. Sårbart är livet, det kan plötsligt tas ifrån oss. Så viktigt att ta vara på sitt liv. Och så passande Sofia Sievertsdotters inlägg var just idag;

När du vänder dig om en sista gång för att se sanningen om ditt liv, må du se färger som hänför dig, känna smak av smultron, doft av barndom och syren och höra ljud av havsbris och tallsus.

Må dina sorger och snedtramp blekna, förlåtelse breda ut sig i ditt ansikte och din hud minnas varma händer.

Må alla dina dagar stå vända mot solen. Må du förstå att du alltid har varit älskad. Må du gå genom tiden med tillförsikt.

Den 3 oktober släpper hon en ny bok med titeln;  "Innan jag dör vill jag förstå varför jag ödslade så mycket tid"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar