söndag 12 februari 2023

Ännu en helg till ända


 Se vilket konstverk denna tårta är! Den dukades fram som dessert i går, efter en lyxmiddag med hummertoast med kalixlöjrom till förrätt och därefter oxfilé med kryddsmör, rödvinssås, potatisgratäng och en varm sallad med sparris och rostade tomater på små salladsblad. Som synes, är ljuset format som en nia, och anledningen var att vi firade vårt äldsta barnbarn, som fyllde för precis en  vecka sedan. Det är hans mamma som är så här duktig på att göra vackra tårtor. Goda också, säger dom som äter. Själv är jag ingen tårtmänniska, så jag nöjer mig med att titta. Och en fröjd för ögat är den verkligen!

Söndagen har förlöpt i vilsam takt. Jag har varit ute med vovven ett par svängar och däremellan har jag suttit vid symaskinen. Maken har varit hem till äldste son med familj och hjälpt dom laga en duschvägg. Nu har han bakat matbröd och lagat söndagsmiddagen som står i ugnen och sprider ljuvliga dofter. Så småningom ska yngsta dottern komma hem, hon har tillbringat helgen hos en god vän i Norrköping och sitter på tåget i detta nu. I morgon stundar en ny vecka. Vi hade planer på att åka till fjälls och åka längdskidor, men får skjuta upp de planerna. Jag har fortfarande ont efter att jag ramlade omkull på en isfläck och slog i svanskotan och maken ramlade framlänges på skridskoisen och slog ner på bröstet, så han har förmodligen en spricka i ett revben. Få se hur det går att gymma i morgon bitti. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar