tisdag 14 februari 2023

Alla Hjärtans Dag, eller ej


 Bästa Luna! Jag är en pojke på 19 år, som söker kontakt med en bussig tös mellan 15 och 25 år. Mina intressen äro många, dock främst sång och musik. Svar i DU-.form väntas från långa och mörka, för övrigt är utseendet likgiltigt.

Alla tiders Luna! I Uppland tvenne pojkar gå och önska varsin brevvän få, helst från Göteborgstrakten. Intressen äro dans, sport, bio och promenader. Alla flickor rara, skynda er att svara.

Bästa Luna! Jag är en 19-års yngling, som önskar brevväxla med en flicka. Intressen bio, cykelturer m m. Svar i DU-form.

Bästa Luna! Var finns den flicka, som känner sig ensam och som längtar efter en arbetare från mellersta Sverige. Inte nöjeslysten men intresserad av friluftsliv. Livets lycka.

Ovanstående texter fann jag på en spole med handspunnet lingarn, under eftermiddagens vävstund.  Nog skulle man vilja ha en tidsmaskin för att resa tillbaka och se vilka människoöden som gömmer sig bakom signaturerna! Garnet köpte min mamma på auktion i Hälsingland under 70-talet. Jag gissar att tidningen är Allas och möjligen daterad 50-tal. Det har bevisligen hänt en del med språket. Inte för att jag varit ute och tittat på Tinder, men nog känns den här texten lite som att "bäst-före-datum" passerats....

Lite passande ändå, att hitta den på Alla Hjärtans Dag. Maken muttrade i morse, när han, på sms, fick ett "kärleksfullt" erbjudande från en sida med språk-kurser just idag. För visst är det kommersiella krafter som från början har gjort detta till en speciell dag! Jag vill säga att maken och jag är kärleksfulla mot varandra varje dag. Han hade t ex köpt hem tulpaner för min skull, i söndags. Så även om vi idag "gått om varandra"; när jag gick förmiddagspromenaden med vovven, satt maken och läste om bronsåldern. När jag cyklade på Yin-yoga gick maken långpromenad. När jag gick eftermiddagspromenaden med vovven var maken på kurs på senioruniversitetet. Medan maken lagade middag, satt jag och vävde. Nu sitter maken framför nyheterna på tv och jag sitter här och knappar på min dator. Men vi vet var vi har varandra! Alla Hjärtans Dag, eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar