fredag 30 december 2022

Urgammal och pånyttfödd


 Datorn jag använder är 13 år. Den har Windows 8 och för att få kommande uppdateringar behöver jag Windows 10. Det var därför min dator helt strejkade förra veckan, efter en uppdatering. Idag har jag fått en sprillans ny dator av min kära make. I bröllopsdagspresent, sa han. (Han kommer att få ett par tofflor av mig. Grafit-grå, eftersom 39-årig bröllopsdag heter Grafit-bröllop). (Vi firar bröllopsdag i övermorgon)!

Visst är det oerhört generöst, och visst kanske jag behöver en ny, jag använder ju datorn varje dag. Till att skriva här, till alla foton, till mejl, till recept, till bankärenden och till att söka efter allt mellan himmel och jord. Det är bara det att det är så vansinnigt besvärligt att börja om. Nu ska det till ett nytt virusprogram, det ska flyttas över allt som jag haft från min gamla dator, det ska installeras en massa nytt och jag är så ointresserad. Vill bara att det ska fungera som förut. Jag vet inte riktigt vad jag gör, när jag accepterar olika förslag som dyker upp. Språket är för mig rena grekiskan, och det finstilta ORKAR jag bara inte läsa. Hade dessutom kunnat köpa en mycket billigare variant, men den unge mannen i databutiken(med kolsvart färgat långt hår i svans)log lite snett och sa att "om du tänkt ha din nya dator lika länge som den gamla, så bör du nog tänka på att köpa en lite mer avancerad = dyrare"! Sådana där försäljare får mig alltid att känna mig urgammal.......

Nästan som nyfödd kände jag mig istället när jag tog årets sista kallbad! Det är något förlösande över att klä av sig i snålblåsten och kliva ner i det iskalla vattnet, djupandas och vara stilla en kort stund innan man går upp och klär sig. Trodde att jag skulle få bada isvak, eftersom det var is här för bara några dagar sedan, men blåst, plusgrader och regn hade fått all is att försvinna. Det var det 10 kallbadet för i år, startade första veckan i oktober. 

För precis en vecka sedan var vi 14 personer och 2 hundar samlade på Vintergatan, redo att fira jul. Idag är det maken och jag och lilla vovven, och det lär nog så förbli över nyårshelgen, maken är fortfarande krasslig. Vi har en stående inbjudan för i morgon kväll, men som det ser ut nu så måste vi nog tyvärr avböja. Nytt år blir det oavsett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar