söndag 4 december 2022

Mellan adventsljus och änglaspel....

.
...satt jag och njöt i går kväll med ett utsökt glas mousserande vin i min hand! Till vänster om mig plingade ett änglaspel, ni vet en sådan där ljusstake med små mässingsänglar som snurrar runt och slår på små klockor som plingar,  i värmen över smala stearinljus. Till höger om mig brann ett sådant där adventsljus som brann över den tredje siffran i december. Jag hade passat barnbarn på eftermiddagen och så blev jag bjuden på mexikansk middag på kvällen, hos nämnda barns föräldrar. Det var rysligt trevligt och vansinnigt gott. Även om pappan, dvs min son, i familjen blev en smula generad och besvärad när jag gav honom tips hur man ska ta hand om en chili-het hud. 
Ja, alltså, sonen gjorde en het salsa till det mexikanska. Det var flera olika slags chili i salsan, som han först skar i mindre bitar och sedan mixade, och det var både ångorna från det mixade och att han förmodligen tog i sitt ansikte med händerna som hackat chili som gjorde något slags allergisk reaktion. Han fick sveda och klåda i hela ansiktet och ögonen blev knallröda och rann. Och jag påtog mig rollen som den curlande mamman och började googla på lindring. Det stod förslag på att badda med olivolja eller med yoghurt, men så var det en person som skrivit; - Sluta sjåpa dig, ta det lugnt och gör en runk! Och detta läste jag för sonen. (Men så tänkte jag att det inte kan vara skönt med en runk, med chiliheta fingrar. Det måste ju svida som helvetet......) Sekunden efter tänkte jag; VEM; skriver något sånt? Vad är det för fel på folk??? Och sonen undrade förmodligen vad det var för fel på mig, som läste detta....

I vilket fall som helst, så blev det ganska sent, och jag orkade aldrig skriva här när jag kom hem, utan jag stöp i säng direkt.
Idag har jag varit på ett roligt gympa-pass, jag har intagit en andra advents-fika med dotter, barnbarn och sonhustru och jag har varit till kyrkogården och tänt ljus. Nu ikväll har dottern och jag ätit hamburgare framför ännu en julfilm. Det gäller att passa på, för ikväll, förhoppningsvis vid midnatt, kommer maken hem från de norska skridskoisarna, och han är minsann ingen älskare av julfilmer.
Men jag är en älskare av honom, så det gör inget!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar