tisdag 13 april 2021

Varm choklad och magasin


 Efter att ha varit på kyrkogården och vårstädat svärföräldrarnas grav så tog jag mig hem och sov middag. Sen var jag redo för en kopp varm choklad och min tidning som låg i brevlådan idag.

Jag nappade på ett erbjudande om sex nummer av månadstidningen M-Magasin där man också fick en nattkräm i fullstorlek av ett märke som jag tycker är bra. Det var faktiskt så pass förmånligt att det inte gick att låta bli. Krämen blev billigare att köpa med tidningen än om jag skulle köpt den på salong. Vilket ju egentligen är galet!

Tyvärr blir jag dock nästan alltid besviken på tidningsinnehållet. Inte har det hänt något på alla år. Det är hälsa, skönhet, kläder, lite inredning, reportage och artiklar i en salig blandning. Kläderna är oftast fula och svindyra. Det om hälsa och skönhet har man läst tidigare och det mesta känns som förtäckt reklam. Reportagen och artiklarna är inte tillräckligt bra för att fånga mitt intresse. Frågespalterna pinsamma.  Jag blir helt enkelt väldigt besviken och tänker att nu var det sista gången jag prenumererade på den här tidningen.

Kanske hör vecko-tidningar egentligen till en svunnen tid?! Visserligen bläddrar jag ibland hos frissan i hennes hög av skvallertidningar. Så jag antar att det fortfarande finns köpare. Men förmodligen inte som längre tillbaka i tiden. Jag tänker på min mamma som prenumererade på Året Runt i alla år. Min mormor prenumererade på Hemmets Journal. Det låg ihopbuntade efter årtal i källaren, flera hyllor fulla. Varför sparades dom alls?

Jag tänker att  instagram med dess flöde av idéer inom alla områden, kan ersätta åtminstone mitt behov av att få "slötitta" och "bläddra" när inte orken räcker till något med mer seriöst innehåll.

Det har förresten blivit varm choklad som fått ersätta mitt kaffedrickande. Det med socker i är det enda som smakar "som det  ska" än då länge. Te med honung, varm choklad, marmelad, det är saker jag uppskattar. Kanske inte så hälsosamt, men jag tänker att hälsotänk också i mitt läge kan vara att  ge mig det jag vill ha. Vara snäll helt enkelt. Tids nog kan jag väl vara hälsosam. När jag fått rätt programmerade smaklökar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar