onsdag 28 april 2021

I gnällträsket! (Hur hamnade jag här?)


När jag började på min arbetsplats för drygt 21 år sedan så tänkte jag ibland på att jag tyckte att många av de lärarkollegor som jobbat länge, gnällde över så många olika saker. Över bestämmelser som kom uppifrån, över rektors beslut, över nya läroplaner, över kommunledning,  över elever, över ordningsregler, över arbetstider osv i all oändlighet. Det spred inte direkt god energi.

Idag när jag stått och pratat med en kollega så slutade jag plötsligt tvärt och utbrast;
- ÅNEJ, nu är JAG där. I gnällträsket!  
Då hade jag ondgjort mig över beslut som tagits över våra huvuden, över elever som inte kom i tid eller hade något driv och över dagens möte som skulle handla om elevenkäten.
Nu är jag en av dom som sprider dålig energi!
Visserligen hade kollegan hållit med mig och spätt på de jag tagit upp, så vi hade liksom gnällt tillsammans.
Men vad gagnade det?
Inte ett dugg, mer än att vi tuggade på om sakers negativitet, utan att säga något konstruktivt.

Kära nån! Det här måste jag verkligen tänka på. Låt inte mitt sista yrkesverksamma år bli ett gnäll-år!
Hjälp mig att se till det som är positivt, bra och roligt och fokusera där. Lägg det dåliga åt sidan, eller ta itu med det på ett konstruktivt sätt!

Detta är ett löfte!!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar