måndag 25 november 2019

Mörk dag, Hett te


När jag nu på morgnarna står i vardagsrumsfönstret och sippar på mitt varma citronvatten så ser jag inte så mycket. Det är kompakt mörker och skuggan av min egen spegelbild möter mig i rutan.  Jag ser också de två bleka lyktorna som lyser upp lite av cykelvägen och skogsbrynet.
Jag äter havregrynsgröt och dricker te med honung och mjölk. Te som heter Vintersaga.
Jag ser också till att hinna brodera några stygn innan jag måste göra mig iordning.
 I samma stund som jag vrider om nyckeln för att åka till jobbet, känner jag hemlängtan!

Och nu är det kväll och jag sitter här i soffhörnet, inlindad i en skön filt, med mitt rykande varma glögg-te.

Och snart ska jag krypa ner under mitt varma, sköna vintertäcke i linne-lakan och läsa min bok som är så bra.

Och sen får jag sova min skönhetssömn och drömma om ljusets återkomst och långa sommarkvällar.

För att imorgon bitti, återigen stå där i vardagsrumsfönstret och stirra ut i mörkret.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar