söndag 17 februari 2019

"Arkeologisk utgrävning", ute-fika och dikt-tolkning nummer 4!

I morse fick jag ett ryck och beslöt mig för att städa alla badrumsskåp. Det projektet blev faktiskt lite av en "arkeologisk utgrävning"!!  Jag hittade på gamla hårband och spännen från det flickorna var små, där fanns luskam och åksjukehandledsband från samma årtionde. Gammal medicin, där bäst före-datum var 2003. Myggmedel från samma tid. Mängder av små gamla hotellförpackningar med schampo. En batteridriven tandtråds-apparat som aldrig blivit öppnad. Sololja som stelnat i förpackningen osv, osv.
Det tog ett tag att rensa och skura skåp. Dessutom beslöt jag att slipa av bänkskivan och olja in den på nytt, plantera om krukväxterna och göra en liten växt-hylla i badrummet med nya sticklingar.

Blev riktigt nöjd när jag beskådade det färdiga resultatet, och firade detta med en kaffe och våffla ute på altanen. Visserligen på ett fårskinn och med en pläd om benen, men i alla fall. Det första fikat är alltid något extra!

Och nu är det fjärde och sista broderiet i projektet "Dikt-tolkning" färdigt;


Jag var allena på solig strand vid skogens blekblå sjö,
på himlen flöt ett enda moln och på vattnet en enda ö.
Den mogna sommarens sötma dröp i pärlor från varje träd
och i mitt öppnade hjärta rann en liten droppe ned.
Edith Södergran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar