måndag 2 oktober 2017

Som en tavla av Monet!


Jag älskar impressionisternas sätt att måla och just nu är oktoberlandskapet som en enda stor tavla av någon dylik konstnär, t ex Monet (det är han som gjort målningen ovan). Alla dessa löv som hamnar i drivor på marken, de som flyger i luften och de som dallrande hänger kvar i trädens grenar. Och färgerna, i en varm, dov palett.



Tänkte på saker som jag verkligen vill göra i livet.

Inte behöver jag resa jorden runt och besöka alla världsdelar. Inte behöver jag lära mig spela violin eller läsa franska - även om det säkert kunde vara trevligt. Inte traktar jag efter rikedom och lyx, ära och berömmelse.
Nej, men förutom att tillbringa mer tid i naturen, vandra, paddla kajak eller bara vistas vid vatten. Förutom att träna, förkovra mig i matlagning och bakning. Förutom att få ägna så mycket mer tid åt textilt skapande. Förutom att ägna mer tid åt skrivande. Förutom att bli bättre på trädgårdsodling. Förutom att få vara mer med mina barn och barnbarn och hjälpa dom i deras vardag.
Förutom allt det, så skulle jag vilja utvecklas i akvarellmålning. Det skulle vara så roligt! Att försöka fånga ögonblick av ljus och färg, avbilda natur och djur, vatten, solglitter, rörelse eller stillhet med hjälp av färg och pensel på akvarellpapper. Inte för att bli någon duktig konstnär utan för min egen skull.

Sådana tankar for genom mitt huvud medan vinden rufsade våra frisyrer och förde löv genom luften och medan regnet piskade mot våra regnjackor idag när dottern och jag tog en långpromenad med hundarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar