måndag 23 oktober 2017

Ett gott skratt förlänger livet!

Ordspråket lär stämma, att skratta är som gymnastik för flera av våra inre organ.
Det sägs att vuxna drar på smilbanden eller skrattar 15 gånger per dag medan barn gör det 400 gånger!
En gång var jag på "skratt-yoga-dans". Det ska jag aldrig gå på mer!! Vi var kanske 20 vuxna, barfota kvinnor som skulle skutta, sväva och röra oss fritt i rummet samtidigt som vi skulle framkalla olika typer av skratt, alltifrån fniss till gapflabb. Gissa om det kändes fånigt!!

Men idag fick jag skratta alldeles äkta!! Och ändå har det varit en grå, regnduggig måndag i oktober!

Jag hämtade mitt barnbarn på dagis. Han var ute och lekte i full galonis-mundering. Han hade blöt sand och gegga över hela sig, ända upp i ansiktet, blandat med snorsträngar från näsan! Att ta upp en sådan unge i famnen har sina sidor. Tur att jag var klädd i regnställ! Att ta emot en puss från en sådan unge är inte direkt underbart, men kärleksfullt!
Vi cyklade hem till hans gård, tog bara en omväg förbi en sopbil som stod och blinkade. Där stod vi en stund och tittade på när sopåkaren hävde upp tunnor som bilen tömde bak i sitt gap. Det var mycket spännande.
Sen stannade vi ute på gården och lekte. Körde traktor, grävde i sandlådan, gick balansgång, red på gunghästarna, åkte i karusellen, sparkade boll och kastade löv som ramlade ner över oss igen.
Allt medan den lille gossen kiknade av skratt! Ett sådant där smittande skratt som värmer en enda ner i magen. Det var framförallt när jag tog bollen ifrån honom, när vi kastade upp löven och när vi snurrade i karusellen som det var som allra roligast.
Och dom där skratten, dom smittade!!

Så en bra start på den här arbetsveckan!
Undrar om den fortsätter lika skrattigt med tonåringarna i skolan i morgon......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar