lördag 28 oktober 2017

Lust att skapa

Efter en dag på syfestivalen i Älvsjö. Trött i fötter och rygg, lite trött i huvudet av ljudvolymen, men fylld av skaparlust och nya intryck!
Så mycket skaparlust det finns i detta land. Så mycket kunskap och kreativitet!
Handens arbete ger frid i själen, tänker jag. Det är därför alla dessa kvinnor (för det var onekligen mest kvinnor) vallfärdar till syfestivalen, får nya ideér, shoppar garner och tyger och lär sig något nytt.
Och så alla dessa fantastiska företagare ute i vårt avlånga land, som orkar hålla på med detta, för säga vad man vill, men inte skär dom guld precis


LullUll, där jag tänkt köpa en materialsats till dessa ljuvliga vantar, men hon hade sålt slut, och några nya kunde hon inte producera förrän hon hunnit färga nytt garn!


Solkustens spinnverkstad som hade festivalens snyggaste monter.


Fingerfärda med de underbaraste broderier.


Ölands ullcentrum med sitt sköna 2-trådiga ullgarn i fina färger.



Strumpfabriken från Gotland, där jag köpte varma, sköna ullsulor till mina gummistövlar.


Tant kofta med hemfärgade garner i regnbågens alla nyanser.


3exet, med roliga knappar och tillbehör, sköna trikåer och fina spetsar.


Tant Ulltuss som nyligen kommit ut med en ny rolig bok med vantmönster.

Det finns verkligen hur mycket som helst! Jag har dock blivit duktig på att hålla igen med handlandet. Trött på att lägga på lager, bara handla det jag verkligen kommer att använda direkt!
Så idag blev det förutom de där ullsulorna, sidenband till skolan, ett duktyg i halvlinne och ett kit med blixtlåstampar som går att sätta på trasiga blixtlås.
.Det skulle också blivit de där vantarna om dom inte varit slut, och en resår med tyllvolangkant, om inte den varit slut.
Men jag är nöjd med det som blev.
Och för att råda bot på skaparlusten, så blir det en kväll i soffan med mitt broderi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar