söndag 22 oktober 2017

En perfekt söndag!!

Vid frukostbordet i morse sa jag till maken; Jag vill till vatten idag! Jag behöver höra vågorna klucka och blicka ut över en sjö eller ett hav!
Vi hade planerat att höst-städa i trädgården men maken, som är en snäll man, föreslog en cykeltur med lunchmatsäck direkt efter frukost. Då skulle vi hinna både ock!
Friluftskläder, cykelhjälmar och mountinbikes, en ryggsäck med äggmackor, kaffe och kexchoklad till maken och en termos vegetarisk gulash-soppa till den detoxande hustrun!


Över stock och sten på smala skogsstigar och en bit på asfalterad bilväg ledde oss så småningom till Hammarskog och sen Vreta udde nere vid Mälaren.



Jag fick mitt vatten, det både kluckade och glittrade och doftade.
Här gick det lätt att andas. Här stillades sinnet och själen blev lugn.
Själva cykelturen gick inte heller av för hackor. Tusen gånger heller cyklar jag i skogen än på en spinningcykel, och träningen blir minst lika effektiv. Maken kör ganska fort, och jag trampar på för att hinna med. Och som landskapet ser ut nu, kan man inte få nog av att vara ute!

Och visst hann vi med trädgården. Klippte ner buskar, grävde om land, klippte gräset och åkte till miljöstationen med flera säckar kvistar och grenar.
Bastu på det och så middag med skön söndagsmusik och tända ljus medan mörkret sänkte sig utanför fönstren. 
En perfekt söndag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar