onsdag 15 april 2015

Tema mat


Den här boken stod på min julönskelista, och jag fick den också, av mina bägge döttrar. Anna Bergenström och hennes dotter Fanny är duktigt representerade i min receptbokshylla. Fantastiska receptböcker, och exemplaren är flitigt använda, vilket också syns! Men den här har jag faktiskt bara än så länge bläddrat i.
Eftersom jag nu planerar att starta min vårdetox snart, så tog jag och bläddrade lite noggrannare idag. I den här finns många bra "detox-recept" som jag kan använda mig av, så det ser jag fram emot.

Det blev mer "tema mat" idag!  Barnbarnet har, ända sedan han börjat äta vanlig mat, fått leva på burkmat. Jag köpte inte en burk till mina fyra barn, utan lagade allt själv. Det är ju både lätt och billigt. Har pratat med mamman om det och hon har nog tänkt, men det har inte blivit av för henne.
Idag var hon hos sjukgymnasten och jag fick ett ypperligt tillfälle att laga eget, eftersom dom glömt köpa burkar och det fanns alltså inget alternativ.
För att vara riktigt seriös, så googlade jag på barnmat, och hittade många sidor med recept. Fick utgå ifrån vad som fanns hemma så det fick bli:  Basilikadoftande kycklinggryta med broccoli- och potatismos. Det var både paprika, vitlök, basilika, tomat och creme fraiche i kycklinggrytan och tillsammans med moset skulle det varit riktigt bra vuxenmat, om man bara fått tillsätta salt och inte mixa ner det så smått! 
Jag var lite nervös för hur det skulle tas emot av barnbarnet, eftersom han är så van vid burkmat, men det hade jag inte behövt vara. Han gapade och åt med god aptit, dessutom var portionen mycket större än en burkportion, men tallriken blev precis renskrapad, så det blev ett bra betyg till farmor.

Nu får dom dock sköta maten själva, med dotterns hjälp, i två dagar. Jag har nämligen packat väskan för nu är det dags för kursomgång tre i Broderi på Västberga Folkhögskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar