lördag 18 april 2015

Broderi, brodera, broderalla.....

Tänk vilken energi man kan få av att göra saker som man tycker om!!

Har återvänt från Västerbergs folkhögskola efter två kursdagar tillsammans med tio likasinnade textilnördar. För det får vi väl nästan kalla oss, att så snöa in på nål, tråd och olika stygn och tycka att det är så vansinnigt roligt!!


Torsdagens uppgift var att bilda ytor som skulle efterlikna något från naturen. Först skulle vi göra åtta olika skisser med hjälp av akvarellpennor och akvarellfärger i kaka. Därefter skulle vi plocka ut en del och brodera ett litet stycke tyg på 5 x 5 cm.  I fyra timmar satt jag och fyllde mina små tygbitar. Kan ju tyckas helt vansinnigt egentligen, men som sagt, roligt var det!

Idag har vi fördjupat oss i bandbroderiets ädla konst. Vi har provat olika stygn på olika bakgrunder. Hemuppgiften till nästa gång blir att sätta ihop bandbroderi med en helt annan teknik.
Min hjärna gick igång direkt, och började fundera på olika alternativ, och jag tror att jag har en idé!

Fortsättning följer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar