måndag 27 april 2015

Jobbtankar

Idag har jag suttit i telefon i en och en halv timme, med en textillärare som behövde prata betyg. Hon är inte lärarbehörig, men  har mycket gedigna textila kunskaper genom andra utbildningar och genom arbete och dessutom läser hon utbildningen parallellt med att hon jobbar 80 %. Hon jobbar på en skola där elevgrupperna ligger på 20. På den här skolan har man 80 min slöjd i årskurs 7, inget alls i årskurs 8 och 60 min slöjd i årskurs 9, hon har även mellanstadiet.  Hon är otroligt ambitiös, noga med att alla förmågor i läroplanen ska uppnås till punkt och pricka och jag vet att hon sliter som ett djur för att "göra allt rätt". 
När jag lagt på luren så funderade jag över min egen lärarsituation. Har man blivit för "laid back" efter alla år? Nog för att jag stött och blött den nya läroplanens förmågor och betygskriterier. Jag har slitit mitt hår för att förstå och se praktiska möjligheter i formuleringarna.  Men jag tycker nog att jag fått in bra rutiner på bra nivåer för arbete och dokumentation, och framförallt så stressar jag inte upp mig själv. Vill heller inte stressa upp eleverna, som har en tillräckligt stressig vardag i skolan idag. Slöjden ska vara ett ämne där man kan finna lugnet och försöka hitta lusten till att jobba med sina händer och skapa. Jag menar inte att man får komma på mina lektioner och slappa, nej, då ser jag rött. Det ska skapas och arbetas samtidigt som man kan sitta och småprata eller lyssna på musik. Och jag tycker nog att det är så i de flesta av mina grupper.
Så nej, jag har nog inte blivit lat, kanske har jag bara mer rutin och är lite mer självsäker.
Imorgon ska jag jobba på skolan, första tisdagen på två månader!

Dagens detoxmiddag;
                                          Falafel, broccoli, grönsallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar