måndag 23 juni 2014

Trädgårdsarbete är konsten att få ut det mesta möjliga av livet

Ett citat jag läst någonstans, någon gång.

Idag har jag ägnat mig åt trädgårdsarbete.

Jag vet inte om jag tycker att citatet överensstämmer med verkligheten.

Jag fick vara ute, vilket i och för sig var skönt, även om termometern visade endast plus elva grader, det blåste friska vindar och då och då kom det en regnskur, så jag blev både våt och kall.
Jag fick ont i ryggen av att lyfta, bära och tömma tunga jord- och gödselsäckar.
Jag fick ont i knän och rygg av att halvsitta på huk för att rensa ogräs och plantera växter.

Men visst erkänner jag att det ändå infaller ett visst mått av tillfredsställelse, när jag får hålla på och påta i jorden.

Ett annat citat jag läst lyder; Du är vad du planterar. (hrm, kan det vara myntat av Anna Skippers syster?)

Idag planterade jag persilja, chili, tomater, paprika, tobaksblommor, stjärnflocka, husarknapp och lejongap.

Vad säjer alltså det om mig??

Njaej, inte kände jag mig direkt harmonisk efter min eftermiddag i radhustäppan. Det blev jag däremot av yogapasset på kvällen, skönt att stretcha ut stela trädgårdsmästarleder.

Och imorgon förmiddag reser jag och min syster ner till det vackra Södermanland, där brukar jag känna harmoni, så fort jag kliver ur bilen på ladugårdsbacken och blickar ner över sjön Uren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar