lördag 21 juni 2014

Min midsommar



Med min nya mobiltelefon kan man ta skojsiga foton! Här ovan är två "lekfoton" på midsommardagens middag!

Menu;

Drink på rabarber, citron och mynta, skakat med gin och is

Helan, halvan och tersen
( Sångartisten Claes Janssons förrätt, taget från Uppsala Nya Tidning), öl och snaps

Kolgrillad lammrostbiff med sparris, skogschampinjoner och färskpotatis i god sås. Australiensiskt vin "Red Baron"

Grönmögelost, kex, päron.

Minnet från midsommar i år är dock inte ovanstående middag. Inte heller midsommarfesten med tolv personer i Björklinge i går kväll. Inte ringdansen eller kaffekorgen i Ekeby by i går eftermiddag. Inte kransbindningen till döttrar och hund i går förmiddag.

Mitt bästa minne är från midsommaraftons morgon. Jag cyklade längs gamla banvallen mot Enköping. Gruset knastrade, fåglarna kvittrade, vinden förde mig sig dofter av nyslaget gräs.
Jag stannade i en skogsbacke där det fanns rödklöver och prästkragar. Där fanns också tre, helt mogna smultron. Jag plockade dom och lade ett och ett på tungan. Jag stillade mig! Lät smakerna uppfylla min mun, min stund och mitt liv. Just då och där. Storhet, rikedom och lycka.
Den stunden gjorde min midsommar fulländad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar