tisdag 13 maj 2014

Festernas tid

Det är festernas tid!
Niorna på skolan börjar få stora skälvan när dom inser att grundskolan snart är slut. Snart ska klasskompisarna gå skilda vägar. Om två veckor är det skolbalen, men innan dess ska det festas på helgerna. Som slöjdlärare får man höra en hel del. Det är som om dom inte tror att jag har öron. Det pratas och skvallras om andra lärare och vikarier, om händelser på lektionstid och rasttid. Och just nu pratas det mycket om fester som varit och fester som komma ska. Om berusning och relationer.
Jag lägger mig inte i, låtsas som att jag är fullt upptagen med att gå runt och hjälpa, men nog hör mina öron allt möjligt. Det har hänt att jag fört vidare det jag hört, om det är saker som jag känner inte hör ihop med en 15-åring. I morse pratades det om vattenpipa och plötsligt tittade en flicka på mig och sa; -Barbro, vad som säjs på slöjden, stannar på slöjden!

Det är studentskivornas tid också. Yngsta dottern är iväg på sin andra skiva ikväll. Den första, för en vecka sedan, slutade inte så trevligt. Jag och äldsta dottern fick åka och hämta vid ett-tiden, då någon mådde lite dåligt. I går, när vi satt ensamma vid köksbordet, berättade jag om händelser från min egen ungdomstid.  Inte direkt händelser som jag minns med glädje, men tänkte att dom litegrann skulle komma att fungera som avskräckande exempel. När hon skulle gå sa hon; -Mamma, du behöver inte vara orolig ikväll!

Tog en hundpromenad i den ljuvliga vårkvällen och när jag kom hem fikade vi med årets första rabarberpaj!

Dags att krypa i säng och så får vi se hur det går med att låta bli att känna oro......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar