måndag 24 juni 2019

Klåda och svalor

Klåda!
Vaknade av att jag låg och kliade mig på överarmar och bröst i natt, och det var lögn att somna om. Gick upp och baddade med vatten och smörjde Aloe Vera så det lindrade en stund.
Sov oroligt och när jag gick upp halvsju och tittade mig i spegeln fick jag en smärre chock! Bröstet illrött, överarmar, hals och ansikte täckt av stora, svullna, röda blaffor. Som kliade, brände och sved.

Ja, visst, jag satt ute i solstolen en halvtimme-trekvart på midsommaraftonen. Jag hade smörjt ansiktet med solskyddsfaktor, men inte bröstet. Det blev lite bränt i urringningen. Och nu kom alltså straffet för det. Solallergi.....
Det blev en vända till vårdcentral och apotek. Nu har jag tre olika cortisonsalvor och så tabletter som ska lindra klåda att inta 2 ggr om dagen i minst en vecka. Och undvika sol.

Men till Insjön kom jag i alla fall. Nu ska jag agera "husa" åt dottern några dagar.


Och vem vill inte ha tjänst i det här vackra huset?


Dottern och jag tog en promenad ner till badet,


här blev det kvällsdopp,


innan jag lagade tonfisk med asiatisk touch, bakade bröd och korkade upp en flaska av Ernst vita vin. Dottern dukade ute på verandan och där satt vi till solen gått ned, pratade, myste och lyssnade till svalornas svirr-läten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar