torsdag 27 juni 2019

Över midnatt


Alltså, köket! Köket på Vintergatan, det är som en dröm!
Det är här som jag vistats mest under dessa dagar. Om det beror på att det är fyrkantigt, eller att det är dala-blå köksluckor med vita porslinsknoppar, att det är breda trätiljor på golvet, att där finns ett stort skafferi, att det är pärlspont på halva väggarna och en ljuvlig, gammeldags tapet på halva väggen, att det är fönster över diskhon, att det finns vedspis eller att det bara ger rätt känsla, det kan jag inte svara på. Men det är här jag ätit min frukostgröt, det är här jag suttit och stickat, det är här jag bakat bröd och bullar, det är här jag ätit min lunch, det är här jag lyssnat på Sommar i P1.


Ikväll kom pojkvännen hem igen. Inte meningen förrän på söndag, men det blev en glad överraskning. 
Han har 7 veckors semester och "göra-listan" är lång!


Jag tittar en sista gång ut genom fönstret från det blåblommiga sovrummet med den vita kakelugnen. Himlen är spräcklig, solen gick ned 22.35, nu är klockan över midnatt och jag upptäcker...


...en vindflöjel i form av en cyklist, på bagarstugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar