torsdag 13 juni 2019

Känn ingen sorg för mig Göteborg



Textraden och refrängen kom till mig i morse när vi vid åtta-tiden bilade över Älvsborgsbron och duggregnet låg som en tjock dimma över stan. Vi var på väg från hotellet i Majorna till lägenheten i  Eriksbergs för att hämta upp döttrarna och pojkvän  och lämna stan. Efter fem år som Göteborgare ska nu dottern och pojkvännen flytta upp till Dalarna. Vi frågade hur det kändes, men dom sa att det inte kändes något särskilt. Själv däremot så kände jag en gnutta vemod i hjärtat.  Nu lämnar dom en del av sitt liv bakom sig, för att börja om med en annan, ny del. Och det har hänt så mycket under dessa fem år.  Först och främst att dom träffades och blev ett par, men också att dottern gått en tre-årig universitetsutbildning och nu har tagit examen i personalvetarprogrammet. Dessutom har hon  arbetat på Ikea och på Liseberg, hon har skaffat sig nya vänner och en göteborgs-dialekt!


Men om jag känner henne rätt så pratar hon inom ett år dalmål!

Och det som är bra är att vi nu istället för 45 mil, bara har 20 mil att åka för att hälsa på!

Men jag är glad över tiden i Göteborg, för det gör att maken och jag fått en bra känsla för stan genom våra besök där. Och att jag t om börjat kunna lyssna på Håkan Hellström med viss behållning!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar