torsdag 23 maj 2019

Jobb, jobb, jobb!

Jag brukar försöka låta bli att ta med jobb hem. Stannar hellre kvar extra för att kunna åka hem och vara ledig på kvällen. Men idag gick det inte.
Det börjar med stormsteg närma sig terminsslut, och olyckligtvis så råkar två torsdagar och två fredagar försvinna i och med kommande helger. Det innebär att de klasser som har lektioner denna torsdag och fredag inte har någon mer slöjdlektion.
Ikväll har jag suttit hemma och gått igenom uppgifter och elevarbeten för att försöka få en överblick vad varje elev åstadkommit, inför betygssättningen.
Det sägs vara mer överskådligt nu när allt är digitalt, men jag tycker faktiskt att allt var enklare när jag hade pärmar med papper.
Jag blir snurrig av att sitta och klicka fram och tillbaka på datorn, mellan klasser och elever, mellan planeringar och utvärderingar. Och frustrerad av betygskriterierna som ska tolkas. 

I skrivandets stund undrar jag om det inte hade varit värt att gå miste om 4000 kronor i månaden i pensionspengar, om jag hade valt att gå i pension nu.....



Hur ska man tolka den här bilden?
1. Livet är för kort för att arbeta så man blir utmattad.
2. Det finns alltid det som är värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar