söndag 5 maj 2019

Bröllops-lakan i nutid!

Varje textillärarträff så får jag tips om något eller lär mig något nytt. Efter den här träffen så fick jag ett superbra tips som jag tagit itu med i dag!


Jag gick till linneskåpet och grävde fram mamma och pappas bröllopslakan. Jag stoppade tvättmaskinen full med ett rosa-vit-randigt bomullstyg, inköpt på företaget Himlas rea i somras.
Tanken är nu att detta tyg, efter att det blivit krympt, ska sammanfogas med bröllopslakanen till påslakan, som jag ska bädda med, nästa gång det är dags att byta lakan! 


20 juni 1942 gifte sig min mamma och pappa.
Mamma var gravid, 4 månader efter bröllopet födde hon en välskapt liten gosse. Min storebror Kjell.
Att hon lade ner så mycket arbete på att brodera monogram och engelsk hålsöm på lakan, skyller jag på tidsandan. Samma tidsanda som såg till att pappa och mamma inte fick gifta sig i kyrkan, utan själva bröllopet hölls i prästgården. Mamma ansågs oren, eftersom hon var gravid!
Jag undrar hur hon tänkte om dessa lakan? 
Dom användes bara på bröllopsnatten.
Men nu ska det bli annat av! När dom väl är ihopsydda med det randiga tyget, kommer dom att användas flitigt! Lägger ut en bild när jag bäddat.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar