fredag 17 maj 2019

Ett gott skratt

Som vanligt, i slutet av terminen, så är dagarna intensiva. Elever som börjar inse att dom faktiskt måste bli färdiga med terminens obligatoriska arbeten, när bara några veckor av terminen återstår.

När jag läste en elevs utvärdering i eftermiddag fick jag mig ett gott skratt. Det här är skrivet av en elev som tyckte så illa om mig i årskurs 7, jag fick kontakta både mentor och föräldrar för att han var riktigt oförskämd. Sen hade han trä- och metallslöjd hela årskurs 8, men så sista året ville han plötsligt komma tillbaka till textilslöjden. Han hade mognat och var trevlig och hade inte svårt för sig, förutom att han var långsam, seg och lat. Förra terminen skulle eleverna brodera ett citat, den här terminen skulle man jobba med återbruk. Då han inte hann bli klar med citatet i höstas och han inte kunde komma på något återbruksarbete, föreslog jag att han skulle återbruka sin påbörjade bonad med citatet.
Så här skrev han i sin utvärdering;
Jag har återbrukat mitt arbete från förra terminen. Förut var det en vimpel utan något syfte. Men nu efter 100 år så har det blivit en majestätisk vimpel som representerar hur sakta jag har arbetat. Jag har broderat, strukit och sytt för att få den till en triangulär skepnad som inger skräck i mina fiender. Problemen jag har stött på har varit lathet, extrem lathet! Men jag kämpade mig igenom de, varje stygn, broderad bokstav och strykjärns drag har varit en kamp på liv och död. Och som tur har varit kom jag ut på andra sidan som segrare med en färdig vimpel och ett E i betyg.
Jag fick mycket hjälp på vägen av min lärare Barbro som är den bästa sysslöjdsläraren i landet. Hon har hjälpt mig att besegra monster som jag annars var maktlös emot trä tråd på nålar och knyta tråden så den inte ramlade av.



Trots att det är fredag, blev jag kvar på jobbet till halvsju. Bl a skulle jag virka en liten fisk och göra en beskrivning. Ja, jobbet är rätt så omväxlande.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar