torsdag 1 november 2018

Torsdagstradition

Vaknade upp till en alldeles ledig torsdag, och det kändes så skönt.
Jag satte en fläsklägg på kokning, bytte vatten på ärtorna som jag lagt i blöt i går kväll och kröp upp i soffan med min stickning och lyssnade på pod. Vid halvelva cyklade jag till ett Core-pass. På hemväg därifrån stannade jag till och hämtade ut mitt bokpaket från Adlibris. Det blev rena jul-afton, för i brevlådan hemma, låg också en beställd bok. Till kaffe och bulle bläddrade jag och strö-läste i Sofia Sievertsdotters böcker. Där är orden vägda på guldvåg och berör ända in i själen. Två av böckerna ska jag spara till det nya året, men Strimmor av ljus och Tillitens väg får jag börja läsa redan nu.
Därefter satte jag de gula ärtorna på kokning, tillverkade födelsedagskort och tappade så småningom upp ett varmbad.

Det blev alltså traditionsenlig torsdagsmiddag idag;
Ärtsoppa med varm punch och därefter pannkakor med sylt och grädde.


Läste att traditionen med varm punch kom till vid 1700-talets officersmässar. Punchen ansågs lindra väderspänningar......
 Det återstår väl att se hur det blir med den saken!

Och nu tänker jag ta helg-ledigt.
Trevlig All-helgonahelg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar