onsdag 28 mars 2018

Mitt i terminen

Så här veckan före påsklovet, berättar jag för mina elever att dom har hälften kvar av antal lektioner på terminen. Det gäller att försöka ha en plan för sitt arbete, så att man hinner med det som man tänkt. Inte självklart eller enkelt, men jag försöker lotsa dom så gott jag kan.

Vi lärare ska också, innan vi tar påsklov, göra en mitt-terminsbedömning.
Det innebär att vi måste fylla i en matris på vår pedagogiska plattform på nätet, där vi talar om vilka elever som för närvarande riskerar att inte nå upp till målen, och markera "insats krävs".
(Tidigare fick man säga betygsvarning). 
Vi ska också skriva vad läraren SKA göra, för att eleven ska nå upp till målet, och vad eleven KAN göra.
Om t ex en elev är trött, less och allmänt lat (vilket inte är helt ovanligt i tonåren) så får vi inte skriva att eleven "måste ta egna initiativ och försöka ha ett driv i sitt arbete".
Istället ska jag formulera vad jag som lärare ska hitta på för att få eleven att ta initiativ, sätta igång med sitt arbete och se till att få det färdigt.
Det är nämligen inte helt självklart att man faktiskt måste jobba för att åstadkomma resultat.

Just nu känner jag mig som "välkommen till floskel-fabriken!"

Imorgon är sista arbetsdagen för påsklovet, och jag måste verkligen själv se till att ha ett driv i mitt arbete så att jag hinner med allt jag måste......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar