måndag 1 maj 2017

Valborgshelg

Nöjd sitter jag vid köksbordet med ett glas vin. Tittar ut genom det nyputsade köksfönstret som riktigt skiner, omramat av rena, nystrukna gardiner! 
Jag har idag putsat alla fönster i huset, på alla sidor! 
Själva putsandet har jag inget problem med, det går som en dans med min fönsterputsmaskin! Men allt det där skruvandet för att komma åt emellan, det är jag mindre förtjust i. Mindre förtjust över vad man kan hitta emellan också!! Hur kan de där vidriga spindlarna med stor bak-kropp få plats där? Och så deras matförråd bestående av döda flugor, mal och annat äckligt. Usch, jag ryser.
Men nu är det gjort, och jag är nöjd och glad!!

Nöjd och glad över min helg också! Som verkligen inte kändes så Valborgsmässoaftons-speciell, förrän jag gick isäng i går kväll. Då hade röklukten från kasen letat sig in i sovrummet!

Men min syster och jag var på en liten road-trip lördag-söndag!
Vi började med Zetas trädgård i Stockholm. Det är verkligen en trädgård värd namnet! Vi gick länge drömde om prunkande rabatter, och botaniserade bland alla växter. Vi fikade gott (men vansinnigt dyrt), och blev betuttade i de här underbara fåglarna! 


Sen fortsatte vi till vår kusin i Sannerby, Årdala socken, där vi tillbringade lördagkvällen med god mat, vin, prat och spel!

För att förmiddagen efter bila till Björkvik, där vår faster Majbritt, snart 90 år bor. Hennes döttrar, våra två kusiner var också på plats och vi bjöds på lunch och ett dignande kakbord. Det finns ingen i hela världen som gör så goda Franska Våfflor, som faster Majbritt.
Vi pratade om gamla tider och tittade i fotoalbum. Man har så många frågor om allt möjligt från förr, farmor och farfar och pappas uppväxt. Frågor man borde ställt för länge, länge sen. Men intresset fanns ju inte där då, det kommer ju äldre man blir, och då finns det ingen att fråga. Faster Majbritt är pigg och minns en hel del, så vi fick veta en del, och eftermiddagen flög fram.


Titta så stilig hon var 1952, när hon förlovade sig med sin Åke!!
När hon såg det där fotot skrattade hon gott och sa; -Tänk att han alltid skulle ha rutiga skjortor!



Och den här bilden är från dagens frukostbord! Yngsta dottern och pojkvännen överraskade med födelsedagsfrukost och presenter, eftersom dom inte är här när jag fyller!  
Det gör ju inget att dra ut på firandet!!

Nu har maken kommit hem från Sirius hemma-match mot Jönköping. Äldsta barnbarnet, 3 år, var med om sin första fotbollsmatch och hade med stora ögon fått sitta bredvid farfar och vifta med Siriusflaggan. Största händelsen var nog ändå när dom hade mött polisen på vägen in. Då hade lilla Erik öppnat sin jacka och visat sin polis-tröja!

Kvällsfika-dags nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar