onsdag 3 maj 2017

Skat-problem?

Studerade en skata genom köksfönstret i morse. Kunde inte förstå varför den slog sig ner på en vek, gungande gren i vår idegran, 5 meter från huset. Det gungade rejält och dessutom slog han(eller hon) sig mot de andra grenarna, i den ganska så täta granen.
Då såg jag plötsligt att den hade en lång gren i näbben, och plötsligt så krånglade den sig in i mitten av granen och försvann.
Herregud, håller den på att bygga bo inne i vår idegran!!??
Efter ett tag kom den fram, utan gren, och flög iväg.

Jag var tvungen att skynda mig för att hinna till morgonspinningpasset, så jag hann aldrig titta efter. Sen föll det i glömska.
Nu har jag suttit och googlat över skatbon, och det finns en hel del åsikter för och emot. Och om vad man får/bör göra. Och om NÄR man ska göra något.


Jag gillar fåglar och skatan är en ståtlig fågel. Men jag tycker samtidigt att dom är lite otäcka. Hur många gånger har jag inte sett dom sitta och hacka på trafikdöda djur. Och minsann har dom inte tagit sig ända in på vår altan och knyckt behållarna till värmeljusen. Det har också hänt några gånger, att flera skator "gaddat ihop sig" och suttit och retat vår lilla vovve, när hon varit ute i trädgården, och deras läte är inte det vackraste.
Så frågan är om jag vill ha ett skatbo så nära.....


Skatan gick på gatan, ville låna borr.
Vad ska du med borr?
Borra liten vagn.
Vad ska du med vagn?
Köra lite hö.
Vad ska du med hö?
Ge min lilla ko.
Vad ska du med ko?
Mjölka lite mjölk.
Vad ska du med mjölk?
Ysta lite ost.
Vad ska du med ost?
Ge vår lilla prost, som predikar så vackert i kyrkan om söndagarna!

Den där ramsan har jag läst för alla mina barn, dagbarn och barnbarn. 
Man kan ju fråga sig varför, för egentligen är den helt knäpp.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar