onsdag 1 februari 2017

Nattens Gudinna - skolteater



Det är inte så ofta man har chans att göra något med sina elever utanför skolan. Det är förknippat med kostnader och det är tidsåtgång i ett pressat schema. Det ska passa att någon lärare följer med, och då påverkar det ofta den lärarens lektioner med andra klasser. Så det är ett väldigt pusslande för att få det att gå ihop. Men det är så värt det, om det blir bra!!

Biljetterna till den här föreställningen beställde jag redan i augusti, då det kom ett erbjudande från Uppsala Stadsteater om gratisbiljetter.  När man hör ordet "gratis" i skolans värld, då passar man på. Utan att egentligen veta vad man ska få vara med om!!

Och så var det i det här fallet! Jag och svenskläraren tog bussen ner på stan med 23 sjundeklassare idag på förmiddagen.
Jag hade ögnat igenom lärarhandledningen som följde med beställningen, så jag visste att det bara var vår klass som skulle vara publik och att vi skulle vara med och interagera. Men vad handlade den egentligen om?  Lite klump i magen hade jag, tänk om någon skulle balla ur och tänk om alla skulle tycka att det var jättekonstigt....
Jag har alltid tyckt att det är viktigt att göra saker med eleverna utanför skolans värld, att dom ska få uppleva lite allt möjligt. Många har aldrig varit på teater förut, många kommer kanske aldrig att uppleva det som vuxen heller. Kulturen finns i så många skepnader, det är viktigt att bjuda på alla sorter, så att man kan vidga sina vyer och lära sig om och av olikheter.

Tack och lov så besannades inte mina farhågor.
 Det var en jättespännande upplevelse. Vi delades in i grupper och sen fick vi vara delaktiga i sagor och berättelser, rörelser och beröring,  "Scenen" var ett helt rum, "ett tempel" med massor av spännande platser. Talande dockor, chiffonjeer med spännande lådor fulla av saker, en jättestor varm "massagekulle" där vi fick ligga och svara på frågor, en ombonad koja med mysiga ljusslingor, en cirkel på golvet med olika tecken, vackra masker för varje tecken. Allt omramat av spännande belysning, dimridåer och suggestiv musik. Och så duktiga skådespelare som ledde oss igenom föreställningen.
Alla elever bjöd till och var delaktiga och jag blev sjukt imponerad av deras respons. Så himla lyckat!!

Och jag går fortfarande och grunnar på vad den talande dockan menade när hon sa att hon såg "mörkrets vatten strömma igenom mig".....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar