måndag 27 februari 2017

Mana´o nahenahe

För en vecka sedan var jag och min syster på Kosta Art Hotell som också är ett spa-hotell. Vi bokade varsin behandling, och eftersom vi var i glasriket så tyckte vi att en "Hot Glas-massage" skulle vara passande.
Vi hade fått samma klockslag men i olika rum av olika terapeuter. Dom kom samtidigt ut och hämtade oss, och det var en ren slump att jag följde med den lite äldre kvinnan och min syster följde med den yngre.
Britsen var varm och skön, terapeutens handlag var fast och erfaret och glaset som fördes över huden hettade behagligt.
När baksidan av kroppen var klar skulle jag vända mig på rygg och då såg hon att jag hade lite besvär att komma runt så hon frågade vad mina problem var. Jag gjorde en kortfattad beskrivning och då frågade hon om jag ville att hon skulle fortsätta med samma behandling eller gå över till Mana lomi-massage och hjälpa mig. Eftersom jag provat Hawaiansk massage tidigare visste jag att det var väldigt behagligt, och eftersom jag "greppar alla halmstrån" för att få bukt med ryggvärken så var mitt svar enkelt! Jag fick vända tillbaka på mage och så gick hon lös på mina skinkor med underarmar och tum-grepp.
Oj, vad det smärtade!  Hon hittade verkligen direkt den ömma punkten! Efter en liten stund övergick det dock till lite mer "behagligt-ont" och efteråt var skinkorna mycket mindre spända.
Ett par dagar efter behandlingen hade jag rejäl träningsvärk, men sedan dess har jag varit bra! Tänker på det så gott som varje stund. Den där stickande smärtan i skinkan är borta, det är nästan ett under!

Har googlat om den här typen av massage och det står följande;
Mana står för livskraft och lomi för beröring. Massagen liknar havets rörelser och ska vara som en flytande helhet, hjärta-hand-själ.  Den följer kroppens meridiansysem och balanserar chakrasystemet.
Den påverkar "golgis senorgan" en känselreceptor som sitter i övergången mellan muskel och sena och skickar information till centrala nervsystemet om senans belastning.

Jag går och grunnar på hur jag ska få min fysioterapeut att förstå detta. Vill försöka förklara vad som hände, när det är dags för återbesök! Eller kommer han att tro att det helt och hållet är mina dagliga övningars förtjänst, att jag är så bra?!
Blir också spännande att se hur länge effekten av massagen håller i sig. Det är ju lite långt till Eksjö, där terapeuten bor. Men hon har sagt att hon kan komma till Uppsala om jag kan dra ihop några fler personer som vill ha massage. Det vore det faktiskt värt!

Och med det säger jag godnatt som man gör på Hawai!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar