onsdag 2 mars 2016

En ekvation som inte går ihop!!

Jag är en person som är ganska så jämn i humöret, blir inte så lätt upprörd över saker jag inte kan påverka. Menar att det bara orsakar dålig energi som inte tillför någon nytta varken till mig eller till problemet!
Ibland är det dock svårt att låta bli att irritera sig över saker!!
Som idag, när vår verksamhetschef skulle prata på personalmötet!
Det pratades lagar och regler, nya mål och riktlinjer för skolverksamheten, ledningens nya organisation och så skolornas resultat i form av meritvärde, dvs betygsstatistik för årskurs nio. Vår skola har  i flera år legat under det förväntade meritvärdet.
Och vad ska ni nu göra åt det?, var frågan. Jo, vi måste analysera och utvärdera vår egen undervisning. Här ligger utmaningen, malde hon på, verksamhetschefen.
För ett antal år sedan startade vår skola upp s k förberedelseklasser, dvs särskilda grupper för nyanlända. En del av dem ensamkommande flyktingbarn. Här är variationen stor i både nationalitet och skolstatus. Några är rena analfabeter och har aldrig satt sin fot i skolan, många bär på ofattbara trauman.  Nu ska dessa elever alltså på relativt kort tid både ställa om sig till en helt ny kultur, lära sig ett nytt språk och komma in i det svenska samhället, för att sedan så snabbt som möjligt slussas ut i "vanliga klasser" och integreras bland skolans elever.
Vi fick idag veta att elevunderlaget kommer att öka, så vår skola kommer till hösten att få 5 sjuor, istället för 3 sjuor som vi har nu. Klasserna kommer inte att göras så stora, eftersom vi måste bereda plats för det stora antal nyanlända som beräknas komma in framöver. Tydligen är vår skola den skola i stan som har mest plats lokalmässigt.
Så alltså ska vi både höja betygen OCH ta emot alla nyanlända med olika bakgrunder. Undervisningen ska individanpassas, men vi får inga resurser till speciallärare som kan ha smågrupper i t ex matematik.
Frustrationen bland kollegorna kunde kännas i luften.
Efter varje arbetsdag går man igenom sina lektioner och funderar vad som gick bra, vad som borde gjorts annorlunda, hur man kan lägga upp nästa dag för att alla elever ska få det dom behöver. Och så får vi höra att "vi måste analysera varför meritvärdet är dåligt".
Det gick verkligen inte att låta bli att irritera sig över detta!

Tur att jag fick avsluta kvällen med prat och skratt tillsammans med damerna i syjuntan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar