fredag 31 juli 2015

Världsbroderidagen

Idag är det världsbroderidagen. Instiftad för 5 år sedan av broderiakademin. Läs manifestet;

From the The Embroidery Manifesto


”We want to acknowledge embroidery as an act of free creativity, which can lead to free, creative thoughts and ideas. We want to tie our embroidery threads from the privileged northern hemisphere together with stiches that are sewn by embroidering sisters and brothers all over the world.
We want to be part of a joyfully creative peace movement. […]
The importance of embroidery must be made known and World Embroidery Day will spread around the world.
Make 30th July a day filled with creativity for the sake of Peace, Freedom and Equality.”

Då passade det ju bra att jag precis idag fick den ena av mina sommarläxor från Västerbergs folkhögskola, broderikursen,  monterad och färdig. Uppgiften hette; Kan ett broderi rädda världen?
Jag tänkte på orden; "Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt" och valde att hålla mig kvar i familjen, så jag sydde en tehuva, ett förkläde och två grytlappar, till köket!


 
Jag samlar ju på bra citat, och det här är väl ett sådant, som är både självklart och sant!

 
På baksidan av te-huvan fick maskrosorna, med sina frökapslar som flyger iväg, symbolisera de goda orden om hur man kan vara god!

 
Frökapslarna flyger även på grytlapparna, men där får man själv fylla i orden!

 
Och på förklädesfickan får man önska sig goda saker för varje frökapsel!
 
Jag tycker att min världsbroderidag blev riktigt lyckad!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar