torsdag 9 juli 2015

Min yogaresa

Inlägget jag skrev sist, är mycket kryptiskt, och ett bevis för att en uttröttad hjärna inte kan tänka, utan formulerar de mest underliga meningar!

Nu är jag ikapp med sömn, och ska försöka berätta lite om min yoga-resa till Slovakien!

Jag åkte ensam från Arlanda, men stötte ihop med ett par som kom från Stockholm, på flygplatsen i Wien, då vi väntade på bagaget. Det var jag och mannen i paret, som inte fick något bagage!
Resten av gänget var från Skåne och hade flugit från Kastrup. Ledarna Monika och Bengt Ljungkvist, driver tillsammans Raja Yoga Lund! Båda är erfarna yogainstruktörer, och kunniga i Ayruveda och meditation. Dom har turats om att leda gruppen och turats om att vara med sina två söta flickor; Julia 7 år och Emma snart 2 år, hela veckan.

Det var hit till Hotell Partizan, i de Låga Tatrabergen i Slovakien, som bussen körde oss. Lite drygt fyra timmar från Wien. Området består av vildmark, berg och skog. Många skidbackar finns runtomkring, ett populärt resmål under skidsäsongen. Jag hade hoppats att kunna vandra mycket, men vi blev rådda att ta det lite försiktigt eftersom det finns mycket björn i området och honorna har ungar precis nu. Vi såg faktiskt björnspillning då vi var på vandringsutflykten till Chopok.

Här är utsikten från mitt hotellrum!

Varje morgon började med yoga och meditation kl 07.00-08.45. Efter dusch och frukost fortsatte vi med yogaövningar eller föreläsning 1-1 1/2 timme. De dagar då vi hade utflykter, yogade vi istället på kvällen.

En fantastisk spa-avdelning fanns, där vi tillbringade flera timmar varje dag. Olika bastu, duschar,
bad och underbara behandlingar. Jag bokade massage två gånger under veckan. Det var behövligt på yogatrötta axlar och skuldror!

Första utflykten var en heldagsvandring i bergen på 2000 meters höjd, med vackra vyer. Ganska tuff vandring med brant stigning och sluttning, så många av oss var riktigt trötta i benen efter fem timmars vandring!

Andra utflykten var av mer kulturell karaktär, då vi fick en historisk guidning i Banska Bystrica, den närmsta staden en timme bort (med taxi). Det är ifrån den här staden som Monica, vår ledare kommer. Det var praktiskt att ha med någon som kunde språket, eftersom många inte talade engelska och slovakiskan är totalt omöjlig att förstå i skrift och tal.

Vi fick frukostbuffé och fyra-rätters middag på hotellet. Lunch fick man skaffa på egen hand. En dag gjorde vi en utflykt till en grotta med fantastiska stalaktiter och stalagniter, ett ställe som också varit gömställe för bybor under andra världskriget. Då åt vi på en liten bykrog. Slovakisk mat är ganska "tung" som t ex denna Halushki, en slags gnocchi gjord på potatis och fårost och serverad med fett fläsk. Själv höll jag mig till bara en kaffe eller öl till lunch för att frossa på kvällen. Åt faktiskt fisk till huvudrätt hela veckan!

Här är vårt gäng uppställda till fotografering. Så trevliga människor och vi hade en jättebra vecka tillsammans. Många intressanta samtal och mycket skratt.  Jag har lärt mig massor om både yoga och meditation. Det har också väckt min nyfikenhet att veta mer om chakran, mantran och Ayruveda.
Området är enormt och full-lärd blir man nog aldrig,
Dock måste jag vila helt och hållet från yoga ett tag, fick som sagt väldigt ont i axlar och skulderparti av idogt yogande. Men snart tar jag nya tag.