torsdag 22 februari 2024

Ibland får man för mycket information.....

Ibland får man lite för mycket information. Som i går morse när maken läst en forskningsrapport om att folk som ofta får herpes, löper större risk att utveckla olika former av demens-sjukdomar.
Jag har hela mitt liv, ganska så ofta fått herpes kring mun och näsa.
Men vad gör jag åt den informationen, undrar jag??
Kan ju liksom inte påverka det. Det är klart, jag skulle kunna börja oroa mig för det, men det vore ju bara destruktivt!
Men såklart har jag ju googlat på "vad kan man göra för att hindra demens"....
Och jag läser följande;

1, Regelbunden motionsträning. Check
2.  Socialt engagemang, umgås med vänner, sådant som gör hjärnan glad. Check (igår kväll var jag t ex hos en god vän på middag)
3. Sluta röka. Check - eftersom jag aldrig börjat
4. Utmana hjärnan; läs, skriv, lär något nytt. Check, jag både läser och skriver och igår sydde jag en passpoal-ficka på ett för mig nytt sätt!
5. Akta huvudet. Nja, jag är dålig på att använda cykelhjälm.....
6. Sömn är viktigt. Nja, jag sover lite si och så.....
7. Tänk på vad du äter. Nja, jag är dålig på att äta frukt, jag älskar smör och grädde i matlagningen, och jag antar att medelhavskost (som är bra) inte innefattar vin, som jag är duktig på att använda.....
8. Ta hand om hjärtat, undvik fetma, högt blodtryck och diabetes. Check.

Det är bara att hålla tummarna för att jag "dragit vinstlotten" och slipper demens!


Och under tiden gör jag saker som jag tycker om att göra! T ex så klippte jag till ett par långbyxor i ett bomull/lin-tyg som jag köpte på symässan i höstas. Det har varit så roligt att sy, och som sagt, jag har försökt att lära mig lite nya tips och trix, att inte göra som jag alltid gjort utan lära nytt.


 Och tänk att snödropparna nu har tittat fram i rosenrabatten, när snön börjat smälta bort. Och minsann hörde jag inte en koltrasts sång i eftermiddags när jag kom hem från ett träningspass. Den satt högst upp i lönnen och kvittrade svagt och försiktigt, men det ingav ändå vårkänslor hos mig!
Men maken hoppas på minusgrader, eftersom han har skridskoansvar för friluftsfrämjandet i helgen, så han var och rekade is på Ekoln idag. Den är i mjukaste laget, men tydligen ska det bli blåsigt imorgon och det kan, trots plusgrader, förstärka isens hårdhetsgrad. Och jag vill påstå att inte heller jag är riktigt klar med vintern ännu. Inte heller äldsta dottern som jag nyss talade med på telefon. Hon funderar på att anmäla sig till Tjejvasan, som går av stapeln på lördag.

Men nu, vinter-eller ej, ska jag strax ta ut en rotfruktspaj ur ugnen och ropa ner maken till middagsbordet.
Godkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar