måndag 3 april 2023

Vårtecken


 Jag älskar verkligen alla årstider!! Tycker vi bor på precis rätt breddgrad och ser det som ett privilegium att vi har en sådan variation på höst, vinter, vår och sommar. Men ingen annan årstid letar jag särskilda "tecken" som just på våren. Och när man kan checka av de där tecknen, ja då spritter det till på ett alldeles särskilt sätt i kroppen. Svårt att sätta tummen exakt på varför.

Idag har varit en dag med flera vårtecken! Trots att termometern visade minus 7 grader när jag cyklade till gymmet 06.45, och både is och snö fortfarande täcker stora delar av landskapet.
Men här kommer dagens checklista;

1. På hundpromenaden över Uppländska gärden hörde jag lärkans ljuva drill! Hoppas den inte fryser allt för mycket, utan fortsätter drilla på, den inger hopp och glädje!
2. Såg första, lilla tussilagon i diket. Den lyste glatt, gul bland alla vissna fjolårslöv och snöfläckar.
3. Lilla vovven har "vårklåda" och bara måste ut på trappan och ligga i solen och njuta. Själv satt jag bredvid med en kopp kaffe och en bulle och njöt minst lika mycket. Fast jag var inte lika söt som lilla Majsan, med kisande ögon och tungan ute!
4. Hängde ut lakan på tork i trädgården. Finns det något bättre än doften av lakan som hängt ute och fått torka?!
5. Mina pelargonskott har fått rötter och är nu planterade i jord, redo att växa och blomma hela sommaren!

Tack så här långt, få se vad man kan upptäcka imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar