måndag 10 april 2023

Tiden finns!


Saknade ett av fyra barn, men idag fick vi ändå samla 3/4-delar av familjens barn till en "Annandag-påsk-lunch"! På bordet står en sallad med varmrökt lax, potatis, sparris, spenat, ruccola, salladslök, rädisor, sockerärtor och ägg. Till det en kall sås på majonäs, gräddfil, senap, dill och kapris. Nybakt bröd,  två sorters ost. Tre sorters vitt och rosé-vin. Och vädret ingav vårkänslor, så barn-barnen sprang ut och in så att vi vuxna fick sitta i fred och äta, dricka vin och prata. En "lunch" som varade i 4 1/2 timma. Då hade vi som dessert satt i oss en Citronmarängpaj och espresso-kaffe. Vi har inte suttit så här tillsammans sedan i julas, (fast saknade ju förstås en dotter och hennes make) men nu hann vi planera lite framöver för sommarsäsongen. 

Och det känns lite märkligt. Planera för sommarsäsongen!! Hur kom vi hit? Det gick så himla snabbt!! Men mitten av april strax och det är inte långt till Maj-helger, Midsommar och semestrar. 

Man glömmer snabbt, men när jag nämnde vid matbordet att "I morgon är det arbetsdag igen" så hörde jag stånk och stön och någon sa; -Påminn mig inte. Visst minns jag att det kändes så, men numera,  när man är ledig för jämnan, så är det förträngt och glömt. Det är nästan så att jag får lite dåligt samvete när jag tänker så, men varför ska jag? Det är min tur nu, jag har haft mina "hundår". Fast just den benämningen "hundår", är inget som känns slitigt, när jag ser på lilla vovven som bor under vårt tak. Hon har det minsann väldigt bekvämt! Men jag vill ändå inte inruta mig i tidsschemat igen. Jag vill fortsätta-och jag kommer att fortsätta vara FRI!

När jag höll på med fixandet inför lunchen, så mindes jag hur det var när vi hade hem gäster medan barnen var små. Hur jag önskade att jag haft mer tid, så att jag hunnit landa innan gästerna anlände. Numera hinner jag det! Tiden finns, och det är faktiskt underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar