onsdag 5 april 2023

Runt köksbordet pulserar livet!


 Tänk vad mycket som pågår runt ett köksbord!

Köket är hemmets hjärta! Det är därför jag önskar mig ett stort "bondkök" med bordet mitt på golvet, att kunna samlas runt. Eller en stor, hög köksö.

Men, nu har jag det kök jag har. Och med tanke på förra veckans lilla fjällstuga, så måste jag säga att jag -jämförelsevis- har värsta lyxköket. Höga bänkskivor, en riktig spis, en stor frys och kyl, mikro, gott om köksskåp med alla möjliga redskap i.

Men det var inte där, som mina tankar var idag. Utan mer om hur mycket som avhandlas i ett kök. Själva livet pulserar där!

Idag, efter städning, tvätt och mangling, satte jag mig ner och virkade. Maken kom hem, tog en kopp kaffe och plockade sedan fram tidningar, blomjord, frön och miniväxthus och började plantera, vid köksbordet. Så dök dottern upp, trött efter en utekväll igår och en heldag i Stockholm på NK idag. Hon tog också en kopp kaffe och några minuter senare, slog hon sig ner mittemot mig, för att uppdatera jobbets instagramkonto. Hon är perfektionist och satt med sina bilder och samma låttakter spelades på repeat, gång på gång.

Tänk så många läxor man har hjälpt sina barn med, just runt köksbordet. Eller alla pysselstunder med dagbarn, egna barn och barnbarn man tillbringat här.

Pepparkaksbak. Tidningsläsning. Luncher. Frukostar. Middagar. Fikastunder. Telefonsamtal. Alla receptsamlingar som uppdaterats. Alla fotoböcker som klistrats in. Brev och vykort som blivit till. Skisser till olika projekts som gjorts. Knappar som sytts i. Naglar som målats. Inköpslistor som skrivits.

För att inte tala om allt som avhandlats under middagsstunder. Stort och smått. Högt och lågt, Allvarsamt och humoristiskt. 

Pussel som lagts. Kortspel som spelats. Eller yatzy, kinaschack, fia med knuff, fyra på rad, packa åsna.

Det är ofta här jag sitter och skriver min blogg. Det är här jag trivs att sitta och handarbeta och lyssna på olika poddar. Det är här jag sitter och funderar som bäst på saker och ting.

Det är här livet pulserar!

ps. den där köttsoppan på bilden, den åt vi runt köksbordet ikväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar