onsdag 1 december 2021

Glöggens dag!


 Tänk så trevligt. Jag råkade se på ett instagram-inlägg idag, att det är glöggens dag. När jag cyklade hem efter arbetslagsmötet i minus 10 grader och beckmörker så såg jag fram emot att få värma lite glögg och tända ljus. Halleluja!

Maken berättade om fina isar och lät skridskor och ispiggar ligga kvar i hallen inför, förhoppningsvis, nya åkturer i helgen. Och jag bara älskar det här vintervädret. Minusgrader, rimfrost och hög, klar luft. Det är lätt att andas och allt är vackert. Natten är stjärnklar och månen hänger som en tunn skiva på himlavalvet. Man blir alldeles lycklig i själen! 

Även om inte mina elever märkte så mycket av den "lyckliga själen" i morse. Började dagen med mina mentorselever som skulle hålla i ett klassråd, och jag blev så irriterad. Det är ett fåtal pojkar som "håller hov" i min nuvarande klass. Dom tar plats och hörs och lägger an en tråkig ton och attityd. Andra elever har tröttnat på att försöka höras, då dom ofta blir förlöjligade eller suckade åt.  Det handlar om att klaga så mycket som möjligt, men inte inse sin egen del i det hela. Man tycker att skolan är tråkig, dålig och jobbig. Tanken att man själv är delaktig finns inte. Tanken att man faktiskt behöver vara delaktig för att det ska bli roligare, finns inte. Tanken att det kanske måste vara lite jobbigt att studera, finns inte. 

Jag kände mig grinig när jag gick mot slöjdlektionen. Och när jag så skulle hjälpa tre pojkar att starta igång knyppling och samtidigt två andra elever stod och tjatade på att jag måste hjälpa dom, då blev jag så less och höjde rösten och röt att dom måste faktiskt vänta på sin tur eller försöka själva istället för att stå och störa så jag inte kan hjälpa någon ordentligt.. En pojke frågade lite försiktigt; -Är du på dåligt humör? Du kanske borde byta jobb?  Så småningom lugnade jag mig lite och jag fick lov att le, när jag efter lektionen läste i loggböckerna och tre av eleverna skrivit; -Idag var vår lärare Barbro väldigt hjälpsam och glad. - Idag var Barbro snäll och jag fick så bra hjälp. -Idag gick det inte så bra för mig, men min snälla lärare hjälpte mig.

Jag vad ska man säga? Man får väl se det positivt att dom inte säger; -Vad glad du är idag. Som om det skulle vara en sällsynthet.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar