måndag 20 december 2021

En dag i taget


 Det är sista dagarna på höst-terminen och det är bara några dagar kvar till julhelgen. För många en lite extra stressig period.

Själv slår jag ifrån mig allt och sitter vid köksbordet med mitt broderi. Stygn för stygn bygger jag en bild. Det är mindfulness på hög nivå. Tankarna får fritt spelrum medan händerna arbetar i sakta mak. Det går aldrig att skynda på ett broderi. Det är ett stygn i taget. Vadmal möter silkigt mouliné-garn. Nålen är tunn och vass. Stearinljusen brinner, jag varvar starkt kaffe med alvedon. Utanför fönstret faller vita snöflingor och täcker landskapet i vackert vintervitt.
Jag har måst sjukskriva mig i morgon så jag har skrivit ett julbrev och skickat till min klass som nu får jullov en dag tidigare. Min medmentor är hemma med nyfött barn och när det bara är en julavslutning så sätter man inte in vikarie. Jag tror inte att dom blev särskilt besvikna. Möjligen blev vår rektor besviken, som måste skriva under alla 27 betyg istället för mig.....

Visst har jag haft sköna timmar i lugn och ro, men jag skulle väldigt gärna vilja bli av med vad det nu är som parkerat i min kropp, så att jag får tillbaka krafterna och kan fira jul med familjen. Jag har fortfarande inte fått test-svaret heller.
Men inget går att skynda på. Varken test-svaret, tillfrisknandet eller broderiet.
Jag får ta en dag i taget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar